روشهای بهبود کسب و کار اینترنتی
روشهای بهبود کسب و کار اینترنتی
برخی از شیوه ها و راههای بهبود کسب و کار اینترنتی در عین سادگی می تواند موجب افزایش کسب درآمد از اینترنت وهمچنین استمرار و بقای آن شغل شوند. اینترنت با سرعتی خیره کننده در حال رشد و گسترش در جهان و کشور بوده و کسب و کارهایی که بتوانند خود را همراه و همسو با آن کنند می توانند در این بازار پر رقابت دوام بیاورند ، در این مقاله قصد داریم تا راههای بهبود کسب وکار اینترنتی را با روشهای کاربردی و مفید در اختیارتان قراردهیم و یقین داریم که در صورت عمل به این راهکارها موفق می شوید.
باید از تکنولوژی درست و مناسب استفاده کنید
امروزه با افزایش تعداد شرکت های HOSTING شما می توانید با پرداخت هزینه ی نسبتا کمی، از سرویس های این شرکت ها استفاده کنید و یک هاست داشته باشید. ولی چرا باید برای انتخاب هاست سایت تان بیشتر دقت بیشتری کنید و احتمالا بیشتر هزینه کنید؟ کیفیت سرویس دهی شرکتی که برای هاست سایت تان استفاده می کنید و همینطور نوع هاستی که انتخاب می کنید، تاثیر مستقیم در عملکرد سایت تان دارد. شاید پیش خودتان بگویید که تفاوت چند ثانیه ای برای لود شدن یک صفحه از سایت مسئله ی مهمی نیست و برای کاربران خیلی فرقی نمیکند. در واقع طبق آماری که گوگل منتشر کرده است، 53 درصد کاربران موبایلی، اگر زمان لود شدن صفحه بیشتر از 3 ثانیه طول بکشد از آن صفحه خارج می شوند. علاوه براین باید به این نکته توجه کنید که زمان لود شدن صفحات در گوشی های همراه طولانی تر است.
تکنولوژی و نرم افزار هایی که در سرور های یک شرکت هاستینگ استفاده می شود، تاثیر مستقیم در سرعت لود شدن سایت شما دارد. شما تا یک حد مشخصی می توانید سایت تان را بهینه سازی کنید و سرعت آن را خودتان افزایش دهید. از یک جایی به بعد سخت افزاری که در سرور ها استفاده می شود به شما اجازه نمی دهد که بهینه سازی بیشتری انجام دهید.
Uptime یک هاست چه تاثیری در بهبود یک کسب و کار اینترنتی دارد؟
نکته دیگری که باید به آن توجه کنید uptime است. یعنی مدت زمانی که سرور به شما خدمات می دهد و شما از آن استفاده می کنید. این زمان دقیقا نشان دهنده ی میزان آنلاین بودن سایت شما است. بگذارید چند مثال ساده بزنم تا به اهمیت این موضوع و تاثیر آن بر روشهای بهبود کسب و کار اینترنتی بیشتر پی ببرید:
فرض کنید uptime سروری که سایت شما روی آن راه اندازی شده مقادیر زیر باشد :
98 درصد : در این صورت سایت شما 29 دقیقه در روز، 14.5 ساعت در هفته و 7.3 روز در سال غیر قابل دسترس است.
5 درصد : در این صورت سایت شما 7.2 دقیقه در روز، 3.6 ساعت در هفته و تقریبا 2 روز در سال غیر قابل دسترس است.
در کسب و کار های اینترنتی 5 دقیقه هم اهمیت پیدا می کند. فرض کنید سایت دیجی کالا 10 دقیقه در طول روز غیر قابل دسترس باشد، چه مشکلاتی که برای این کسب و کار پیش نمی آید. از کاهش اعتماد کاربران گرفته تا کاهش میزان فروش این سایت و ….
پاسخ دادن به مشتریان و جذب کردن آنها
پشتیبانی فوق العاده اهمیت دارد لذا به سرعت به نیاز بازدیدکنندگان پاسخ دهید و با اینکار آنها را مجذوب کسب و کارتان کنید. اجازه ندهید مشتریان بالقوه به دلیل کمبود ارتباط با آنها، فرصت پیدا کنند از مشتتان فرار کنند، هر چه سریعتر به پرسش ها و ابهامات پاسخ دهید. حتی اگر برای یک دوره زمانی طولانی از کار دور هستید، اطمینان حاصل کنید که فردی در دسترس است تا پرسشها را پاسخ دهید.
سعی کنید وبسایتتان را بیش از حد بهینهسازی نکنید
بهینهسازی موتور جستوجو یعنی نحوهی دستکاری یک وبسایت توسط مدیر سایت به این منظور که در موتورهای جستوجو رتبهی بهتری داشتهباشد. برخی وبسایتها بسیار زیادهروی میکنند و در نهایت از نمایش دادهشدن در نتایج جستوجو منع میشوند. بهینهسازی بیش از حد برند از مقبولیتاش میکاهد و خواندناش را سختتر میکند. سعیکنید رو راست و صریح باشید، بدون چرند و پرند اضافی. مشتریان بالقوه از این طریق میتوانند درست ببینند. وقتی بهینهسازی را از حد بگذرانید، حتی میتواند قابل اعتماد بودن برندتان را هم کم کند.
درک کنید که مردم اطلاعات را چگونه می خوانند یا اسکن می کنند
دارن لو، بنیانگذار بیتکاچا می گوید: “قسمت های مهم هر صفحه را در سمت چپ بالا و پایین قرار دهید، بازدیدکنندگان، صفحات را با یک الگوی “F” شکل اسکن می کنند. لذا توجه آنها را با سربرگ یا عناوین جلب کرده و صفحه بندی را بر همین اساس انجام دهید. البته این نکته در زبان فارسی بر اساس یک الگوی “F” برعکس می باشد بنابراین قسمت های مهم هر صفحه را در سمت راست بالا و پائین قرار دهید.
واقع بین باشید
پس از اینکه بازار کار خود را بررسی کردید، انتخاب کنید که چه نوع محصولی را قرار است در سایت خود بفروشید یا چه خدمتی را ارائه بدهید. اگر شما برای خود یک هدف مالی در بازه زمانی مشخص تعیین کرده باشید، باید بتوانید محصول خود را بفروشید. پس محصول و خدمتی را انتخاب کنید که مطمئن هستید می توانید آن را بفروشید. مشتریان خود را بشناسید، اینکه چه قشری و از چه رده سنی به چه چیزی نیاز دارند، در انتخاب نوع محصول یا خدمت شما بسیار مهم است.
یافتن محصولات را آسان سازید
زوندرا ویلسون، مدیرعامل و رئیس شرکت بهداشت و سلامت پوست بلو می گوید: «درباره مصرف کنندگان تحقیق کنید تا متوجه شوید کدام دسته از محصولات اهمیت بیشتری برای مردم دارد. پس از آن، زیرمجموعه های محصولات را به طور منطقی ایجاد کنید، به نحوی که مردم بتوانند چیزی را که می خواهند به آسانی پیدا کنند. اگر می توانید برای کاهش شلوغی سایت و آسان تر شدن حرکت در آن، انواع رنگ و اندازه های هر محصول را در یک صفحه قرار دهید.»
طرح بندی صفحه های محصولات خود را ساده کنید
دیمیتریوس کورتسیس، مدیر عامل گودویدیو می گوید: «طرح بندی شما باید مرتب و شیک باشد. موارد اساسی– کد محصول، قیمت، توضیح مختصر، گزینه های رنگ/اندازه، گالری تصویر و ویدئو[و خلاصه رتبه دهی کاربران به محصول/لینک به نظر مشتریان] – را در نیمه بالایی صفحه قرار دهید و از بقیه صفحه برای ارائه جزئیات بیشتر مانند نقد و بررسی، رتبه محصول و گزینه های ارسال استفاده کنید.»
ارائه خدمات
راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی براساس توانایی های شخصی و فروختن مهارت خود به مشتریان گزینه بعدی برای کارآفرینی اینترنتی است. فرض کنید شما توانایی طراحی لوگو دارید، یا مشاور کسب و کار هستید یا تولیدکننده اپلیکیشن گوشی های همراهید. با راه اندازی یک وب سایت توانایی های خود را به مشتریانی که به مهارت های شما نیاز دارند بفروشید. مهم ترین مزیت این کسب و کار عدم نیاز به اجاره محل کار و توانایی کار گروهی از راه دور است.
تولید و فروش محصولات
در هر زمینه ای که تخصصی دارید، نویسندگی، نقاشی، عروسک سازی، برنامه نویسی، برنـامــه سازی (صـوتی و تصویری)، از اینترنت به عنوان بستری برای تبلیغ و فروش محصولات خود استفاده کنید. مهم ترین کار ایجاد و برقراری رابطه با مشتریان بالقوه تان است. اعتماد کاربران اینترنتی را جلب کنید. تصاویر واقعی محصولات را روی وب سایت خود بگذارید، اگر امکان دارد نمونه رایگان ارسال کنید و امکان برگشت دادن پول مشتری را نیز فراهم کنید.
خلاق باشید!
روش های دیگری نیز برای کسب درآمد در اینترنت وجود دارد. کافی است به قابلیت های خود و نیازهای موجود دقت کنید یا روند فعلی کاربرانی که به آنها دسترسی دارید (یا می توانید پیدا کنید) را بررسی کنید و بر آن اساس ایده ای جذاب تولید کنید. مثلاً این یکی از نمونه های خلاقانه برای کسب درآمد از اینترنت است. نکته مهم شناخت مشتریان بالقوه، شناخت بازار و آشنا بودن به مسائل فرهنگی بازار مورد نظر است.
دیدگاهتان را بنویسید