گوگل ترندز چیست و چگونه از آن استفاده میشود؟
گوگل ترندز چیست و چگونه از آن استفاده میشود؟
گوگل ترندز ابزاری است که توسط گوگل ایجاد شده و به کاربران اجازه می دهد محبوبیت کلمه کلیدی خاص یا موضوعی را در طول دوره زمانی ببینند. در این شرایط کاربران می توانند کلیدواژه یا موضوعی را در جعبه جستجو وارد کنند و ببینند این واژه چقدر مورد استفاده قرار گرفته و کجا از آن استفاده شده است. نتایج به دست آمده در یک نمودار نشان داده می شود.
اصولا گوگل ترندز پیچیدگی کمتری دارد و نسخه راحت تری از Google Insights برای جستجوست. گوگل ترندز، برای جستجو کنندگان، بازاریابان و برنامه ریزان به یک ابزار ضروری تبدیل شده است. این یک روش عالی برای پیگیری رفتارها بر روی وب است. روش های متعدد مفیدی وجود دارد که بازاریابان می توانند به کمک این روش ها از گوگل ترندز استفاده کنند. از مانیتور کردن برند یا بررسی رقبا، گوگل ترندز می تواند فرصتی برای ارزیابی ارتباط گذشته و حال در موتورهای جستجو فراهم آورد.
استفاده از گوگل ترند در سئو
جستجوی فصلی
یکی از مواردی که می توان برای فروشگاه های اینترنتی و مواردی از این دست در گوگل ترند پیدا کرد جستجوهای فصلی است. به طور مثال اگر همین الان در گوگل ترند عبارت «خرید کاپشن» را جستجو کنید خواهید دید که میزان جستجوی این عبارت در تاریخ های اواسط پاییز تا اواسط زمستان به اوج خود رسیده است. می توانید داده های سال های مختلف را بررسی کنید. در حقیقت این یک فرصت عالی است تا بدانید کمپین های سئو و کمپین های تبلیغاتی خود را در چه زمانی اجرا کنید که بیشترین فایده را برای شما داشته باشد. یا اگر می خواهید بدانید کفش کوهنوردی یا مواردی از این دست چه زمانی بیشتر جستجو می شوند به راحتی می توانید از طریق گوگل ترندز به این داده ها دسترسی پیدا کنید.
شناسایی موضوع برای وبلاگ
یکی از مهم ترین و بهترین قابلیت های گوگل ترندز برای سئو بخشی است که کلمات مرتبط را به شما نشان می دهد. به طور مثال اگر کلمه ی دیجیتال مارکتینگ را جستجو کنید خواهید دید که عبارت های داغ مربوط به این روزها که بیشترین جستجو را دارند به شما نمایش می دهد. به طور مثال عبارت هایی نظیر دیجیتال مارکتینگ در سال 2019 یا مزایای دیجیتال مارکتینگ جزو کلمات کلیدی هستند که به شما نشان داده می شود.
شما می توانید روی این کلیدواژه ها هم کلیک کنید و نرخ جستجوی آن را در تاریخ های مختلف مشاهده کنید. به طور مثال ترندهای دیجیتال مارکتینگ در سال 2019 می تواند یک موضوع عالی برای یک پست وبلاگی باشد. اگر مشاهده می کنید که به طور مثال عبارت کلاس آموزش برنامه نویسی هر سال بیشترین میزان جستجو را در اوایل تابستان داشته است. می توانید برنامه ریزی کنید و کمپین سئو خود را برای این موقع از سال بهینه کنید تا به نتایج بهتری برسید.
مکان های هدف
یکی دیگر از ابزارهای گوگل ترند که برای سئو محلی و کسب و کارهای محلی بسیار اهمیت دارد قسمتی است که لوکیشن مربوط به جستجو را نشان می دهد و شما می توانید ببینید در کدام نقطه از ایران بیشترین میزان جستجو در یک عبارت وجود دارد. به طور مثال اگر یک فروشگاه اینترنتی لباس در شهر شیراز هستید می توانید خرید لباس را جستجو کنید و ببینید شهر شیراز و یا شهرهای حومه ی شیراز که می توانند مشتریان هدف شما باشند تا چه حد این کلمات را جستجو می کنند. به راحتی می توانید آماری از مشتریان احتمالی خود در این شهرها داشته باشید.
یک پیشنهاد: اگر قصد دارید یک کسب و کار راه بیندازید و نمی دانید که آیا در شهر شما مشتریانی برای این کار وجود دارد یا نه. گوگل ترند می تواند داده های جالب توجهی در این باره به شما بدهد کافیست کلیدواژه های مرتبط با آن را جستجو کنید و ببینید که در شهرهای مختلف ایران این داده ها چگونه پراکنده شده اند.
در زمان جستجوی یک کلیدواژه در گوگل ترندز می توان چهار متغیر را برای جستجو تنظیم کرد. این فیلتر گذاری ها کمک می کنند تا نتایج دقیق تری از میزان جستجوی کلیدواژه مورد نظر به دست آورد. این چهار متغیر عبارتند از:
نوع جستجو : جستجوی صفات وب (Search web) جستجوی تصویر در گوگل (Google image) جستجوی اخبار (google news) جستجوی خرید (google shopping) جستجو در یوتیوب
منطقه جستجو : با استفاده از این گزینه می توان میزان جستجوی کلیدواژه را به یک کشور خاص محدود کرد.
بازه زمانی جستجو : 2004 تا امروز، 7 روز گذشته، 30 روز اخیر، 90 روز اخیر، 12 ماه اخیر، انتخاب یک سال مشخص یا انتخاب یک بازه زمانی مشخص.
دسته بندی موضوعی جستجو : هنر و سرگرمی، اتومبیل و وسایل نقلیه، زیبایی و تناسب اندام، کتاب و ادبیات، تجارت و صنعت، رایانه و الکترونیک، مالی، غذا و نوشیدنی، بازی ها و مانند آن ها.
همچنین گوگل ترندز به کاربران اجازه می دهد تا میزان محبوبیت جستجوی 5 عبارت کلیدی را با یکدیگر مقایسه کنند. این قابلیت در یافتن مناسب ترین کلیدواژه جهت بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو ضروری است. با توجه به این که تنها در ایالات متحده روزانه بیش از 10 بیلیون سرچ در گوگل اتفاق می افتد بهترین راه استفاده از این ابزار این است که ابتدا با کیوورد بزرگی شروع کنید و سپس با استفاده از فیلترها نتایج خود را تخصصی تر کنید. گوگل ترند شیوه ای مفید و کاربردی برای کمک به مدیران وب سایت ها، کارشناسان و صاحبان مشاغل اینترنتی در زمینه سئو است تا با استفاده از آن بتوانند کلمات کلیدی مناسب و مقدار جستجوی کلمات کلیدی در مکان های مختلف جغرافیایی را تشخیص دهند.
گوگل ترندز در مورد کلمههای کلیدی نیز نهتنها آمار و روند رشد و افت آنها را نشان میدهد، بلکه با نمایش کلمههای کلیدی و موضوعات مرتبط با کلمات و عبارات کلیدی اصلیتان، برای انتخاب کلمات جایگزین به شما ایده میدهد. افزون بر این، عملاً به شما نشان میدهد که کاربران و مشتریان هدفتان بیشتر به دنبال چه هستند و لذا شما را در جریان نیازهای جاری آنها قرار میدهد.
چگونه میتوان از گوگل ترندز در بازاریابی استفاده کرد؟
گوگل ترندز یک ابزار عالی برای بازاریابی است. کاربرد آن آسان است و برای انجام پژوهش های پایه ای گزینه رایگانی محسوب می شود. نتایجی که در گوگل ترندز به دست می آورید می تواند پژوهش عمیق تری را در مورد ناحیه خاص ایجاد کند. شما می توانید از گوگل ترندز برای کشف داده های پایه در مورد برند، سهم بازار، صنعت و رقبا به دست آورید.
1- سهم برند خود در بازار را مورد بررسی قرار دهید
گوگل ترندز فرصتی را برای شناخت سهم برند از بازار موجود ارائه میکند. زمانی که خودتان را با سایر برندهای موجود در صنعت مقایسه می کنید، میتوانید تصویر بهتری از جایی که برند در میان سایر رقبا ایستاده است را به دست آورید. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که برند خود را در واژه جستجو وارد کنید و سپس برندهای رقیب در بازار خود را اضافه نمایید.
این بهترین روش برای دیدن این است که شما در طول زمان چگونه با سایر برندهای موجود در صنعت خود مقایسه میشوید. شما میتوانید با مشاهده گرایش های سالانه و تمایلات در هر برند در طول زمان؛ داده ها را تقسیم بندی کنید. همچنین قادر خواهید بود تمایلات منطقه ای را برای صنعت خود مشاهده کنید.
2- با گوگل ترندز برند خود را بررسی کنید
زمانی که برند خود را با استفاده از گوگل ترندز بررسی میکنید، باید به دنبال روشهای فعالی باشید که میتواند سهم شما از بازار را بهبود بخشد و به طور مثبت حضور شما در بازار را بیشتر کند.
شما میتوانید از گوگل ترندز برای بررسی و بهروزرسانی کلیدواژه های خود استفاده کنید. کلمات کلیدی باید به طور منظم مورد بررسی قرار گیرند؛ چون زمانی که برند جدید یا خدمات جدید وارد بازار میشود، زبان مخاطب ممکن است تغییر کند. اینجاست که گوگل ترند به شما کمک میکند تا پیام برند خود را ارتقاء دهید. همچنین با کمک اطلاعاتی که از گوگل ترندز در رابطه با برند خود بهدست میآورید میتوانید آگهیهای دیجیتال و چاپی خود را نیز بروزرسانی کنید.
3. رقبای خود را بشناسید
گوگل ترندز به شما کمک میکندهم برند خود و هم برند رقبا را مورد بررسی قرار دهید. شما می توانید از نمودار رقبا درسهای زیادی بگیرید. اگر آنها کار خود را درست انجام میدهند، میتوانید پژوهشی برای یادگیری در مورد نقاط اوج آن ها ترتیب دهید. اگر کار آن ها ضعیف است، باید ببینید چگونه میتوانید با ارائه استراتژی قوی از آنها پیشی گرفته و سهم خود از بازار را افزایش دهید.
4. به تغییرات صنعت خود توجه کنید
گوگل ترندز شانس مشاهده داده های جدید و نیز داده های متعلق به سالهای قبل را در اختیار کاربران قرار میدهد. تمامی این داده ها فرصت عالی برای توجه کردن و پاسخ دادن به تغییرات موجود در صنعت ایجاد کرده است.
شما باید همیشه کار خود را با تجزیه و تحلیل پیک (اوج) و نیز سکون ها در هر نمودار آغاز کنید. سپس باید هر کدام از رویدادها را با دقت بررسی کنید تا ببینید دلیل هر تغییر در نمودار چه بوده است. ممکن است نوسانات طبیعی در بازار وجود داشته باشد. معمولا تغییرات کوچک، طبیعی است.
اگر مشاهده کردید که صنعت شما افت ثابتی در گوگل ترندز داشته است باید همه چیز را با جزییات بیشتری مورد بررسی قرار دهید. گوگل ترندز الزاما انعکاسی از سلامت کسب و کار یا صنعت خاصی نیست، اما میتواند سرزندگی آن را تعیین کند.
زمانی که تغییرات را در صنعت خود بررسی میکنید، مطمئن شوید که به دنبال صنایع مرتبط و کلیدواژه های مرتبط میگردید. این ممکن است زبانی باشد که تغییر کرده است و شما نیاز داشته باشید کلمات کلیدی خود را دوباره در گرایش ها مورد بررسی قرار دهید.
5. نمودارهای گوگل را به سایت خود اضافه کنید
به راحتی میتوانید دادههای گوگل ترندز را در سایتتان قرار دهید. اگر در حوزه دیجیتال مارکتینگ، سئو یا مباحث مرتبط با رفتار کاربران مینویسید، استفاده از نمودارهای گوگل ترندز در وبسایتتان میتواند فرصتی عالی باشد. استفاده از این نمودارها هنگام بحث کردن در مورد داده ها بسیار مفید هستند. از دکمه تعبیه شده در نمودار که با علامت < > مشخص شده است میتوانید برای قرار دادن آن در صفحه وب خود استفاده کنید.
6. محتوای مرتبط ایجاد کنید
ایجاد محتوای مرتبط، کلید جدید برای بالا رفتن در سیستم رتبه بندی گوگل است. استفاده از گوگل ترندز بهترین روش برای بدست آوردن بینشهایی در مورد مرتبط بودن محتوا در گوگل است. هدف ایجاد محتوایی است که مرتبط و موضوعی باشد و کاربران را به تعامل وا دارد. در صورتی که جستجویی با عبارت خاص انجام دهید، گوگل ترندز به شما عبارات مرتبط را نشان می دهد.
مرتبط بودن و به موقع بودن برای محتوای امروزی ضروری است. اگر محتوایی ایجاد می کنید که هفته گذشته مرتبط بوده اما در زمان انتشار فراموش شده است، بهتر است از خیر آن بگذرید. گوگل ترندز به شما کمک می کند موضوعی که افراد در صنعت یا ناحیه جغرافیایی شما هنوز در حال صحبت در مورد آن هستند و موضوعاتی که افراد می توانند به صورت فعال در آنها شرکت کنند را پیدا کنید.
7. تقویمی برای محتوای خود ایجاد کنید
ایجاد تقویم محتوا بخش ضروری تولید محتوا برای اینترنت است. اینکار به شما کمک میکند مطمئن شوید محتوای وبلاگتان مرتبط و ثابت است. به طور کلی این یک تمرین عالی برای فرایند خلاقانه است. تیم خلاق شما باید دو تقویم تحریریه داشته باشد. بهتر است یک تقویم دقیق وجود داشته باشد تا تمامی اهداف برای یکسال را با قرار دادن تاریخ های کلیدی و محتوای برنامه ریزی شده پیگیری کند.
باید تقویمی را در شرکت داشته باشید که برای محتوای خاص یا کوتاه مدت و فعالیت های برند استفاده شود. گوگل ترندز میتواند در ایجاد تقویم محتوا به شما کمک کند. این ابزار به شما امکان میدهد محتوای خود را تعیین کنید و الگوهای موجود را شناسایی نمایید. در این شرایط میتوانید محتوای خود را در بهترین زمان ممکن منتشر کنید.
8. گوشههای بکر در بازار و بازارهای جدید را پیدا کنید
گوگل ترندز ابزار بسیار ارزشمندی برای یافتن بازارهای جدید است. بازاریابانی که علاقهمند به نیش مارکتینگ (Niche Marketing) هستند، ارزش گوگل ترندز در حوزه را بیش از دیگران میدانند. گوگل ترندز به شما کمک میکند تا بازارهای جدید را پیدا کرده یا ارزشگذاری کنید. برای مثال با گسترش کرونا در اوایل سال 2020 درخواست برای اکسیمتر افزایش یافته است. فروشگاههای اینترنتی فعال در حوزه تجهیزات پزشکی با توجه به این موضوع میتوانستند در این این بازار سرمایهگذاری کنند.
8. کلمات کلیدی منفی (Negative Keywords) را بیابید
اگر از گوگل ادز استفاده کرده باشید، میدانید که نگاتیو کیوردها تا چه اندازهای ارزشمند هستند. کلمات کلیدی منفی کمک میکنند تا کمپین شما هدفمندتر شود و برای کلمات کلیدی نامرتبط کلیک نگیرید. برای یافتن کلمات کلیدی منفی مرتبط با محصولتان میتوانید از گوگل ادز استفاده کنید. مثلا فرض کنید، برای فروش لنز دوربین عکاسی کمپین تبلیغاتی ایجاد کردهاید. خوب تنها کاری که باید انجام دهیم این ست که در گوگل ترندز، لنز دوربین عکاسی را سرچ کنید. عباراتی مانند “لنز ایرانسل” و “لنز ناخن” را مشاهده میکنید که میتوانید آنها را به لیست کلمات کلیدی منفی در کمپین خود اضافه کنید.
دیدگاهتان را بنویسید